Ett företag som satsar på sin personal får rykte om sig att vara ett stabilt företag med ett bra ledarskap. Det kan handla om saker som att man då och då bjuder på en konferens med härlig mat och roliga aktiviteter eller att man snabbt reder ut problem i vardagen på arbetsplatsen. En annan relativt enkel sak som uppskattas av medarbetare oavsett var man är anställd är när ledningen satsar på lite extra bra kläder som man kan bära på jobbet eller fritiden.

Det är vanligt att man vill sprida kännedom om sitt företag på enkla sätt och det handlar ofta om att sätta företagets logo på olika typer av klädesplagg. Ett bra plagg som personalen kan använda i flera säsonger är en jacka, om man satsar på bra kvalitet! Det är inte en bra investering om man väljer att köpa in hundratals jackor av tveksam kvalitet bara för att man inte är beredd att lägga så mycket pengar. Kan personalen bara ha jackorna en säsong, kan man troligen utgå ifrån att reklameffekten inte hann bli så stor och det snarast blev som att kasta pengar i sjön.

När ledningen för ett företag vill göra en seriös satsning är det mycket bra att inse att jackorna hellre får kosta lite mer så att de kan användas i flera säsonger. Personalen kommer också uppskatta detta. De känner sig uppskattade av att ledningen satsade lite extra på dem, inte bara för att det ska vara ett reklamtryck på jackan utan för att de faktiskt känner sig värdefulla inom verksamheten.

Ibland får vissa personalgrupper köpa sina egna jackor eller andra plagg med reklamtryck på, oftast till ett rabatterat pris, men det är givetvis allra bäst om de kan få jackorna helt gratis. Eftersom personalen på ett sätt gör ett jobb med att sprida reklam, bara av att bära jackorna, kan man se jackan som “lön”.