Varje företag eller förening inser det praktiska i att all personal ser likadan ut. Det kan exempelvis handla om att man ska synas ute på mässor eller event och visa andra vilket företag man representerar. Men även i vardagen finns det en nytta med att sprida sitt varumärke på enkla sätt.

Ett mycket smidigt sätt, som är så enkelt att man nästan inte tänker på det som ett sätt att sprida reklam, är när personalen bär kläder med tryck utanför arbetsplatsen. Inom yrken där man gör kundbesök, är det otroligt enkelt att ekipera personalen med likadana jackor, i företagets färger och med exempelvis logon i ett stort tryck på ryggen. Det kan ingen missa och det skapar omedvetet en minnesbild hos den som ser trycket. Oavsett om de är positivt inställda till företaget eller inte, är det svårt för dem att inte minnas.

En bild säger mer än tusen ord, är ett gammalt talesätt men det stämmer verkligen. Idag är vi en nation där bilder sprids i tusental flera gånger varje dygn, speciellt via internet, men det gör också att alla är så vana att se och tänka i bilder och symboler att det inte alls är svårt att ta in och tolka en företagslogo på en jacka. Det tar en bråkdel av en sekund att skapa ett bildminne i hjärnan, till skillnad från när man ska läsa en text. Även om budskapet är exakt detsamma är det för de flesta människor avsevärt enklare att bara titta på en bild och förstå samma information.

När din personal bär jackan syns informationen även om det inte är på arbetstid. Om de går på stan, kanske på väg till eller från ett kundbesök eller på väg hem efter arbetsdagen är avslutad, så syns loggan var de än befinner sig. Det är inget extraarbete för den anställda utan går av sig själv.