För varje företag eller förening som använder sig av produkter för att profilera sig är det viktigt att ständigt tänka på hur man vill bli sedd. Vilket intryck vill man att kunderna ska få? Är det en sportig förening, ett företag som vill visa sin hälsosamma linje eller ett kontorsföretag som vill visa att de använder miljövänliga produkter?

Oavsett vilket har varje förening och företag med självrespekt långt innan, gjort research och funderat på vad, varför och hur. Har man inte gjort det kan en satsning på exempelvis profilplagg slå fel, då man varit lite för ivrig i att beställa utan att ha fullföljt tanken med en röd tråd för allt som har med företaget att göra, den grafiska profilen.

Om man vill satsa på en jacka med logo tryckt på ryggen eller kanske som ett mindre tryck på bröstet, behöver man i första läget välja vilken typ av jacka man vill ha. En sportprofil kan kräva en jacka som tål både vind och regn och är utrustad med huva och fickor för att man ska få plats med ficklampa, myggstift och annat som man kan tänka sig att en mer sportig person vill ha med sig ut i skogen. Handlar det istället om ett företag i stadsmiljö kanske det räcker med en tunnare jacka som enkelt går att lägga ner i sin väska utan att den tar för mycket plats.

Färger är också mycket viktiga! Vill företaget synas med klara färger som orange eller rött syns man tydligt i en folksamling, medan ett annat företag kanske hellre satsar på strikta linjer och svart/vitt för att markera sin grafiska profil. Andra företag vill ha ett foto på ryggen på jackan, ett foto som visar företagets lokal för att man ska lära sig var de finns, kanske ett foto på personalen för att signalera medmänsklighet och värme eller en målning som symboliserar något för företaget.